Kencing Manis? 20 Jenis Makanan ini Mampu Merawat Diebetes?!

Pernah tak anda perasan setiap kali anda atau ahli keluarga anda sedang alami apa-apa jenis penyakit mesti tak boleh makan makanan tertentu?

Misalnya,kalau alahan kulit tak boleh makan udang atau makanan laut.

Ada pula orang sedang sakit gout tak boleh makan daging.

…yang ada penyakit darah tinggi tidak boleh makan banyak garam.takut kena stroke.

Bagi yang sedang alami kencing manis pula bukan sahaja banyak jenis makanan yang tidak boleh dimakan malah cara masak yang salah pun akan menyebabkan keadaan lebih buruk.

Dalam entri kali ini saya akan membincangkan 20 jenis makanan yang boleh meningkatkan kesihatan penghidap diebetes

dan..

…jika diamalkan selalu kencing manis boleh sembuh!

Nak tahu lebih lanjut?

jom layan entri ini sampai habis

Image result for diabetes
Foto credit;health.com

#1.Cokelat Hitam

Image result for black chocolate

Foto credit: nuts.com


Cokelat mengandungi flavanoid yang dapat mengurangkan rintangan pengeluaran insulin dan mempercepatkan pengolahan glukosa dalam darah.

Insulin merupakan hormon yang penting untuk mengawal kadar gula dalam darah.

Diebetes berlaku disebabkan oleh paras glukosa yang tinggi dalam darah

Flavanoid dalam cokelat mampu mengurangkan risiko kanser,mengawal tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung.

Jadi,bagi anda yang sedang menghidap diebetes gemar makan cokelat tapi bimbang,jangan risau boleh je makan cokelat hitam. 

Baca juga: 8 Manfaat Cokelat HItam Untuk Kesihatan Kulit Dan Tubuh Anda

Tapi,jika anda selalu migrain ,elakkan makan cokelat kerana boleh menyebabkan anda rasa pening.

Bagi anda yang sedang menaikkan berat badan,elakkan makan cokelat sebab ia akan menyebabkan anda hilang selera makan. 

 

 

#2.Blueberry
Image result for blueberry
Foto credit: medicalnewstoday.com
Blueberry mengandungi serat yang dapat menghilangkan lemak dan mengawal paras gula dalam darah.
Menurut Healthline.com ,Blueberry mengandungi anthosianin yang bersifat anti-diebetes,membantu meningkatkan sensitiviti insulin dan menurunkan paras gula dalam darah.
Sebuah kajian yang dijalankan oleh American Diabetes Association (ADA) mendapati individu yang minum 2 setengah gelas jus blueberry setiap hari konsisten selama 12 minggu,dapat mengurangkan paras gula dalam darah,mengurangkan tekanan dan mampu menguatkan daya ingatan.
Selepas baca entri ni amalkan 8 biji Blueberry setiap kali selepas anda makan.

#3.Bayam/Sayuran Hijau
Related image

Foto credit;guitarticles.com

Sayuran hijau seperti Bayam  kaya dengan Beta -Karoten,Polifenol dan Vitamin C yang bertindak sebagai antioksidan.

Nutrien tersebut berfungsi mengawal dan mencegah pembentukan radikal bebas.

Radikal bebas menyebabkan kerosakan pada sel organ Pankreas. Pankreas merupakan organ pengeluar insulin.

Menurut satu kajian di England menunjukkan bahawa mereka yang makan bayam setiap hari mengalami penurunan risiko diebetes sehingga 11%.

Apabila radikal bebas berlaku pada reseptor insulin dalam Pankreas,risiko diebetes meningkat.

Menurut WebMD,Bayam juga mengandungi Magnesium dan Asid alfa-Linolenik(Lemak Tak Tepu) yang dapat membantu meningkatkan sensitiviti insulin.

Kesannya,lebih banyak gula dalam darah ditukarkan kepada tenaga.

Seterusnya, paras gula dalam darah turut akan menurun.

#4.Minyak Zaitun(Olive oil)

Image result for minyak zaitun images images          

Foto credit: alodoktor.com.

American Diabetes Association(ADA), menyarankan para penghidap kencing manis agar mengambil minyak zaitun dalam diet seharian berbanding lemak dari mentega,marjerin atau lemak babi.

Hal ini kerana Minyak Zaitun mempunyai kelebihan tersendiri kerana  mengandungi elemen antioksidan yang tinggi.

Sifat tersebut dapat membantu melindungi sel dari kerosakan akibat radikal bebas,serta mencegah dari penyakit jantung. 

Selain mencegah masalah insulin,Minyak Zaitun mampu mengawal lemak perut dan mampu menurunkan adiponektin.
Adiponektin merupakan salah satu hormon yang berfungi untuk mengawal paras gula dalam darah,meningkatkan pengeluaran  insulin dan mencegah keradangan pada pembuluh darah.
Menurut Thediebetescouncil.com melaporkan pengambilan minyak zaitun dalam diet seharian dapat mengurangkan risiko kencing manis sehingga 50% !.
 
#5.Ubi Jalar
Image result for ubi jalar images
Foto credit: virusbiru.com
Ubi jalar mengandungi antosionin yang merupakan antioksidan yang bermanfaat sebagai zat anti-radang,anti-virus dan anti-mikroba.
Ubi jalar memiliki paras glukosa yang lebih rendah berbanding kentang.
 
Ia juga mengandungi karotenoid yang dapat menurunkan paras gula dalam darah.
 
Menurut kajian,ubi jalar mampu mengurangkan HbA1c sebanyak 0.3% hingga 0.57% dan meningkatkan kadar pemprosesan glukosa darah sebanyak 10 hingga 15 poin.
Tapi,Ubi Jalar tidak ada manfaatnya jika dimasak dengan cara memanggang atau menggoreng.
Kenapa?
sebab cara memasak tersebut akan meningkatkan Indeks Glisemik yang akan meningkatkan paras gula dalam darah.
Jadi,apa cara memasak Ubi Jalar yang betul?
….dengan merebus atau mengukusnya.
Tapi,jangan mengukus atau merebusnya terlalu lama
kerana ini akan ia akan menjadikan Ubi Jalar lebih cepat dicerna.Ini menyebabkan paras gula akan meningkat dengan drastik.
 #6.Kacang Walnut
Image result for kacang walnut images
Foto credit:artikel.co
Kacang Walnut mengandungi asid lemak tak tepu yang dipanggil alfa-linolenat yang dapat mengatasi keradangan pada sel pankreas dan dinding pembuluh darah.
Sel Pankreas yang mengalami keradangan akan menyebabkan pengeluaran insulin berkurang.
Keradangan pada dinding pembuluh darah akan menyebabkan glukosa tidak dapat diserap ke dalam sel organ dari pembuluh darah.
Kesannya,paras gula dalam darah semakin meningkat.
Menurut kajian dari Universiti Yale,Australia menunjukkan individu yang makan kacang Walnut  sebanyak 56 gram sehari berterusan selama 8 minggu dapat memperbaiki dan merawat fungsi pembuluh darah akibat kencing manis.
Alfa-Linolenat juga dapat meningkatkan sensitiviti insulin.
Kacang Walnut  juga mengandungi serat,L-arginin,Omega-3 dan Vitamin E.
Elemen-elemen  ini bertindak sebagai anti-oksidan, dapat mencegah kanser,anti-bakteria dan dapat menurunkan kolesterol tinggi.
Haaa…..bagi anda yang suka makan makanan ringan tu  boleh gantikan dengan kacang Walnut.Sambil-sambil menonton TV bolehlah kunyah Kacang Walnut.

 

 

#7.Kayu Manis

Related image

Foto credit: kayu-manis.com

Kayu manis kaya dengan kromium,mineral yang membantu mengoptimumkan fungsi insulin.

Kayu manis juga mengandungi polifenol yang bertindak sebagai antioksidan untuk melawan radikal bebas dan mampu merawat dan mencegah keradangan.

Salah satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal “Diabetes Care” penderita kencing manis yang mengambil 1 gram kayu manis setiap hari bertenaga dapat menurunkan paras gula dalam darah sebanyak 30% berbanding penderita kencing manis yang tidak mengambil kayu manis.

Bagi masyarakat Malaysia hampir setiap jenis masakan mesti kena  campur kayu manis.Jadi,tiada masalahlah kot nak amalkan kayu manis ni dalam diet pemakanan  seharian.

 

#8.Ikan

Image result for IKAN TUNA

Foto credit; rejekinomplok.com

Selain kaya dengan protein,ikan juga mengandungi asid lemak Omega-3 yang membantu meredakan keradangan.

Ikan berlemak seperti Patin,Salmon,Mackerel dan ikan Hering kaya dengan Omega-3.Ikan -ikan ini mengandungi lemak tepu yang rendah berbanding ayam dan daging.

Lemak Omega-3 mampu membantu melancarkan aliran darah dan membuang lemak jahat.

Pengambilan lemak Omega-3 dalam diet seharian membantu anda mengurangkan risiko serangan jantung yang merupakan salah satu penyebab diebetes.

Sebaiknya,elakkan makan ikan yang digoreng,masak ikan dengan cara mengukus atau merebus dan dibuat sup adalah cara yang lebih baik.

Bagi wanita mengandung elakkan makan ikan yang mengandungi tahap merkuri yang tinggi seperti tilefish,ikan Todak dan ikan Kembung Raja kerana boleh menyebabkan keguguran.

Makan ikan yang menyihatkan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

 

 

#9.Sekam Psylium

Image result for sekam psyllium kencing manis

Foto credit: webkesehatan.com

Psylium banyak didapati di India.Sekam Psylium dapat menawal paras glukosa dalam darah.

Salah satu kajian yang dijalankan University of California,San Diego,2010,yang diterbitkan dalam “Annuals of Pharmacotherapy” mendapati bahawa mereka yang makan Psylium mengalami penurunan  paras gula dalam darah sebanyak 20% berbanding mereka yang tidak.

anda mungkin  yang sedang mengamalkan Sekam Psylium ini,mungkin juga anda sedang mengambil ubat-ubatan lain.

Jadi,para pengkaji menyarankan agar menunggu 4 jam selepas makan Psylium sebelum makan ubat-ubatan yang lain untuk menghalang serapan Psylium terhadap ubat-ubatan tersebut.

 

#10.Kacang Cannelini

Image result for kacang cannellini

Foto credit: alibaba.com

Kacang Canelini, nama pun kita dah tahu ni mesti berasal dari Itali.

Kacang jenis ini selalu digunakan dalam masakan Itali.Hampir setiap jenis kacang memiliki indeks glisemiks yang sangat rendah.

Ia juga kaya dengan serat yang membantu menurunkan paras gula dalam darah yang tinggi penghidap diebetes.

Pada tahun 2012,University of Toronto menjalankan satu kajian keatas 121 penghidap diebetes jenis 2.Sebahagian dari mereka makan Kacang Cannelini dan sebahagiannya lagi makan gandum biasa dalam diet mereka setiap hari.

Selepas 3 bulan,mereka yang makan kacang Cannelini mengalami penurunan paras gula dalam darah lebih 2 kali ganda berbanding mereka yang makan gandum biasa.

 

 

#11.Kinoa

Image result for kinoa image

Foto cxredit: saglikloji.com

Kinoa juga disebut Quinoa yang sering dimakan oleh suku Inca.Kinoa seakan-akan mirip dengan gandum.

Ia merupakan sumber protein lengkap untuk anda dan juga salah satu daripada asid amino yang penting.

Kinoa mengandungi Magnesium yang tinggi membantu meningkatkan sensitiviti insulin dalam mengawal kandungan gula dalam darah.

Kinoa mengandungi serat yang dapat menghalang peningkatan penghasilan insulin yang membantu penghidap diebetes jenis 2.

Lagi satu,indeks glisemik kinoa yang rendah dapat melambatkan pencernaan dan mengurangkan paras gula dalam darah.

 

#12.Collard Green

Image result for collard green benefits diabetes

Foto credit; rd.com

Collard green adalah sejenis sayur yang kaya dengan Vitamin C dan Asid Alfa-Lipoic yang dapat mengurangkan keradangan dan menurunkan paras gula dalam darah.

keradangan pada pembuluh darah boleh menyebabkan diebetes

klik  cara-cara konsume Collard Green untuk mengetahui cara pengambilan yang betul sayur ini.

 

#13.Kunyit

Image result for kunyit image

Foto credit; wom.my

Kunyit mengandungi enzim curcumin yang dapat mengawal metabolisme lemak dalam tubuh.

Curcumin juga dapat meredakan keradangan pada sel ginjal,sel otot termasuklah sel pankreas.

Curcumin dapat mengatasi masalah pengagihan insulin dan menurunkan paras gula dalam darah yang tinggi

gejala-gejala yang berkait obesiti juga dapat diatasi.

Obesiti salah satu penyebab diebetes

 

 

#14.Buah-buahan Citrus

Image result for CITRUS IMAGE

Foto credit: livescience.com

Apa itu buah-buahan Citrus?

Buah buahan yang masam macam Lemon,limau cina ,limau kasturi,grapefruit dan sebagainya mengandungi Vitamin C yang tinggi.

Vitamin C bersifat antioksidan yang menghalang dan mencegah berlakunya radikal bebas pada sel pankreas.

Pankreas merupakan pengeluar insulin.

Serat meningkatkan sensitiviti dan mengandungi antioksidan yang membantu mengekalkan berat badan.

 

#15.Tomato

Related image

Foto credit: foodnetwork.com

Pengumpalan darah sering berlaku kepada penghidap diebetes.

Pengumpalan  sel darah ini boleh menyebabkan paras gula dalam darah meningkat.

Tomato dapat mencegah gumpalan darah.

Kajian menunjukkan bahawa individu yang makan jus Tomato setiap hari kurang berisiko alami kencing manis.

Vitamin C yang terkandung dalam Tomato bertindak sebagai antioksidan untuk melindungi sel pankreas dari kerosakan akibat radikaol bebas.

Tomato juga mengandungi likopen dan lutein yang melindungi ginjal dan pembuluh darah.

 

#16.Susu & Yogurt Rendah Lemak

Image result for yogurt milk without fat

Foto credit; slideplayer.com

Penelitian dari University of Cambrige mendapati pengambilan yogurt rendah lemak dapat menurunkan risiko diebetes sehingga 28% berbanding tidak melakukannya sama sekali.

Para pengkaji percaya bahawa mikroba dalam yogurt bermanfaat untuk mengurangkan keradangan pada penghidap diebetes.

Tambahan lagi, Association Diebetes of America ADA juga menyarankan pengambilan susu dan yogurt rendah lemak untuk mencegah diri daripada penyakit dienetes .

Hal ini kerana kebanyakan para penghidap diebetes memiliki timbunan lemak jahat yang tinggi.

Lemak jahat menyebabkan sensitiviti insulin berkurang.

 

#17.Brokoli

Image result for broccoli image

Foto credit: medicalnewstoday.com

Brokoli mengandungi kromium yang membantu meningkatkan sensitiviti insulin.

Hasil kajian dari University of Warwick,England berkenaan brokoli yang dimuat dalam jurnal ‘Diebetes’ membenarkan perkara ini.

Hasil kajian tersebut mendapati brokoli mengandungi enzim sulforophone yang dapat memperbaiki dan melindungi dinding pembuluh darah dari kerosakan akibat diebetes.

Sulferophone berfungsi sebagai anti-keradangan,mengawal paras gula dalam darah,meningkatkan mekanisme detoksifikasi dalam tubuh serta meningkatkan pengeluaran enzim untuk pencegahan kanser.

 

#18.Oat Meal

Image result for oatmeal image

Foto credit: health.com

Paras gula dalam darah seseorang dipengaruhi oleh diet pemakanan sehariannya.

Oatmeal mengandungi karbohidrat kompleks dan serat larut yang tinggi.

Serat lebih lambat untuk dicerna,maka ini mampu mengawal paras glukosa dalam darah.

medicalnewstoday.com melaporkan separuh mangkuk Oat Meal mengandungi 27 gram karbohidrat dan 0.4 gram gula.

Oat Meal kaya dengan magnesium yang membantu mengawal paras gula dalam darah.

Kajian dilakukan selama 8 tahun menunjukkan penurunan risiko diebetes jenis 2 sehingga 31% pada wanita yang menambahkan magnesium dalam diet harian mereka.

Manakala,penurunan sehingga 19% pada wanita yang mengambil gandum.

Risiko serangan jantung juga dapat dikurangkan dengan Oat Meal.

Serangan jantung merupakan salah satu kompilasi diebetes.

 

#19.Apel Hijau

Image result for apple green diabetes

Menurut Healthline.com ,Apel Hijau mengandungi Magnesium yang dapat meningkatkan sensitiviti insulin dan Serat yang membantu menurunkan paras gula dalam darah.

Ia juga kaya dengan Vitamin C  yang bertindak sebagai antioksidan yang menghalang dan mencegah berlakunya radikal bebas pada sel Pankreas.

Pankreas merupakan organ penghasil insulin utama dalam tubuh manusia.

 

 

#20.Lidah Buaya(AloeVera)

Image result for aloe vera images

Foto credit: Healthline.com

Meminum jus AloeVera secara konsisten akan merangsang pengeluaran insulin.

Insulin sangat diperlukan oleh penghidap diebetes untuk mengawal paras gula dalam darah.

Penyelidik Amerika mendedahkan 9 kajian yang mengkaji AloeVera untuk pesakit diebetes jenis 2 yang diterbitkan dalam Journal of Alternative and Complementary Medicine.

Menurut data kajian,orangyang  meminum jus AloeVera secara konsisten dapat mengurangkan paras gula dalam darah 30% lebih berbanding mereka yang tidak

Baca juga: 7 Manfaat AloeVera Menjadikan Kulit Anda Cerah Dan Tubuh Anda Sihat

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge